Minnemarkering: 70 år siden tragedien i Alstahaug

Krigskirkegård_komTorsdag 27. november kl. 10.30-15.00
MINNEMARKERING: «M/S RIGEL OG D/S KORSNES – 70 ÅR SIDEN TRAGEDIEN VED TJØTTA»
27. november er det 70 år siden ”M/S Rigel og D/S Korsnes-tragedien. Mer enn 2200 sovjetiske og 600 andre fanger med skipenes besetningsmedlemmer ble drept. På Rosøya lå Riegel halvt nedsunket i 25 år. Levningene etter de omkomne ble tatt opp i 1968/69 og lagt i krigsgravene på den internasjonale krigskirkegården, som ble innviet 6. september 1970. Minnemarkeringen starter på Tjøtta internasjonale krigskirkegård med sang v/Tjøtta sangkor, tale v/NROF avd. Alstahaug Inge Bildøy, Ordfører Bård Anders Langø, Kontréadmiral Jørgen Berggrav og Ministerråd Svetlana Ozhegova. Videre markeres seremonien med bønn v/sokneprest Einar Bach Skomsvoll og messe v/ortodoks prest Aleksandr Volokhan. På museet tilbys kulturelle innslag med kulturskolen og foredrag med Dr.art Marianne Neerland Soleim, Falstadsenteret og Trond Carlsen samt Torbjørn Tilrem i samtale med Nils Arthur Kvalnes. For fullt program  klikk her.