Livet, kjærligheten og døden

Livet,-kjærligheten-og-døde
Brødrene Håkon Walnum (venstre) og Ole Walnum, Nesna, 1917.

Lørdag 25.april kl. 14.00
UTSTILLINGSÅPNING: Livet, kjærligheten og døden
Utstillingen vises i perioden 25.april – 31.mai.
I løpet av 1900-tallet har store endringer preget samfunnet. Det gjelder også måten vi innlemmer et nyfødt barn i samfunnet på, formaliserer et parforhold og tar farvel med de døde på. Ritualer, skikk og bruk i forbindelse med livets store overganger er forandret. En del elementer som var selvsagt for rundt 100 år siden, er ukjente i dag. Samtidig har nye normer og handlinger kommet til. Utstillingen inneholder gjenstander og bilder knyttet til dåp, bryllup og begravelser. Hovedfokus er første halvdel av 1900-tallet, men noen av gjenstandene er eldre. Leirfjord, Dønna og Nesna utgjør det geografiske området. En del av gjenstandene kommer fra Vefsn. Utstillingen er produsert av Helgeland Museum ved avdelingsleder Dønna museum, Åshild Kittelsen, avdelingsleder Nesna museum, Ann Kristin Klausen og avdelingsleder Leirfjord museum, Jorunn Vrålstad samt fotoavdelingen. Bildene er hentet fra arkivet til Helgeland Museum.

Gratis inngang åpningsdagen.