Sommerutstillling: DASS

_DSC0188Utstillinger sommer 2016: «DASS: Det tegnede værk»

I 2012 startet John Sigvart Jamtli og Vegard Albert Skogmo arbeidet med tegneserien DASS. De to har tatt tak i mytene om dikterpresten fra Alstahaug, og tegnet og skrevet ham inn i et enda større fantasiunivers, der tusser, troll og djevelen sjøl byttes på å utfordre den veltalende Alstahaugpresten. Med seg i prosjektet har de hatt et ensemble av de dyktigste tegneserietegnerne i Norge, både nykommere og veteraner.

Enkeltfortellingene i serien er tilgjengelige digitalt via egen app, og i juni i år ble den første trykte boka med nesten 300 sider tegnede fortellinger om Petter Dass lansert. Boka ble presentert på Petter Dass-museet under Petter Dass-dagene, og sommerens utstilling i museets hovedbygg bygger på tegningene og fortellingene fra serien. Utstillingen kan ses til og med søndag 28. august. Boka fås kjøpt i vår museumsbutikk.